Veneen vastaanotto

Veneen vastaanottotarkastus 

Kansainvälinen käytäntö on, että vuokravene luovutetaan viimeistään klo 17 mennessä vuokra-ajan ensimmäisenä päivänä, joka on lähes poikkeuksetta lauantai. Joillakin vuokraamoilla on mahdollisuus luovuttaa vene erillistä maksu vastaan esim. jo puolenpäivän aikaan (ns. early check). 

Vene tarkastetaan myös palautuksen yhteydessä. Veneestä on poistuttava useimmiten lähtöpäivän aamuna viimeistään klo 9. Veneiden huolto siivouksineen alkaa heti aamupäivän aikana, sillä uudet asiakkaat tulevat sinne jo samana päivänä. Suorlahti-Tamminen, © OnSail 2017; Ohjeita Välimeren purjehduksille 5 

Kipparin ja varakipparin on molempien hyvä osallistua vastaanottotarkastukseen ja tehdä se kaikessa rauhassa. Varustelistan läpikäynti huolellisesti heti, kun vene on saatu, auttaa ongelmissa. Kiireisenä vaihtopäivänä vuokraamon väki saattaa pyytää kipparia itse tekemään ensin listan mukaisen tarkistuksen, minkä jälkeen vuokraamon edustajan kanssa tehdään lopullinen veneen vastaanottotarkastus ja samalla perehdytetään veneen eri varusteisiin sekä laitteisiin ja niiden toimintoihin. Vaikka veneet saattaisivat olla entuudestaan kuinkakin tuttuja, niin tämä veneen yksityiskohtainen läpikäynti kannattaa tehdä myös yhdessä vuokraamon väen kanssa. Matkan varrella tästä saattaa olla suurikin hyöty, mikäli tulee eteen ongelmia, joita itse joutuu ratkomaan tai olemaan yhteydessä vuokraamon tekniseen henkilökuntaan. 

Vuokraamon henkilökunnalle kannattaa raportoida heti kaikista puutteista, vioista. Osa vioista on korjattavissa ennen purjehdusmatkalle lähtöä. Toisaalta on paljon halvempaa korjauttaa viat varustamon piikkiin kuin omaan piikkiin matkan jälkeen. Puutteet ja viat, joita ei voitu korjata ennen lähtöä, on syytä merkitä tarkastuslistaan. Samoin merkitään listaan rungossa mahdolliset olevat kolhut, naarmut tai isommat vahingot, jotka voi vielä ikuistaa digikameralla, niin venettä luovutettaessa ei tarvitse vakuutella kolhujen olevan vanhoja. 

Moottorin tarkastus 

Konetta kannattaa käyttää tarkastuksen yhteydessä ja laittaa kierroksia vaihde vapaalla. Avaamalla konekopan voi nähdä mahdolliset vuodot öljy- ja jäähdytysjärjestelmässä. Ankkuripelin, autopilotin toiminta on myös helposti itse tarkastettavissa, vaikka ne tyypillisesti kuuluvat yhdessä vuokraamon edustajan kanssa tehtävään perehdytykseen. 

Jos mukaan tulee jollaa varten perämoottori, on sen toiminta syytä tarkastaa. 

Purjeet 

Useimmiten edellisen käyttäjän jälkeen vuokraamo on tarkastanut purjeet, mutta kyllä ne voi itse tai yhdessä vuokraamon edustajan kanssa vetää ulos tai nostaa. Näin pystyy jo lähtösatamassa raportoimaan mahdollisista purjevaurioista. Jos vika ei kuitenkaan estä purjehtimasta, merkitkää havaittu kohde tsekkauslistaan ao. kohtaan, niin se helpottaa paluupäivänä veneen luovutusta. 

Kulkuvalot 

Kulkuvalojen (sivuvalot, perävalo, mastovalo, ankkurivalo) toiminta kannattaa tarkistaa tarkastuksen yhteydessä. Valoja käytetään varsin vähän, sillä veneillä purjehditaan enimmäkseen päivällä. Ankkurivalon toiminta on helpoin varmistaa siten, että kytkee valon päälle ja menee jonkin matkan päähän laiturille tarkastamaan kiikareilla, että ankkurivalo palaa. Jos veneen valot eivät näy päivänvalossa, niin illan pimetessä ne ehditään tarkastaa ja tarvittaessa seuravana päivän korjauttaa, harvemmin ollaan lähdössä matkaan jo tulopäivänä. 

Veneen asiapaperit 

Venetarkastuksen jälkeen vuokraamon toimistossa tehdään loput paperityöt ja vuokraamon edustaja näyttää veneen mukaan tulevassa kansiossa olevat veneen asiapaperit; erilaiset todistukset, omistajatiedot, vuokraustiedot, miehistöluettelon. Kansiosta on syytä pitää huolta. Se on muistettava ottaa mukaan, esim. kun on käynyt marinan toimistossa maksamassa satamamaksun. Kansio palautetaan vuokraamoon vuokra-ajan päätyttyä.