Proviantti; ruoka, juoma ja meno muu

Venekassa ja kasööri 

Purjehdusmatkan sujuvin tapa hoitaa raha-asioita on venekassa, jota hoitaa yksi henkilö. Jokainen laittaa aluksi kassaan tasasumman ja niillä hoidetaan veneen yhteiset päivittäiset kulut mukaan lukien polttoainetäydennys ennen veneen luovuttamista. Kannattaa pitää tilikirjaa vihossa ja kirjata kaikki menot ja tulot sinne joko paikallisessa valuutassa tai euroissa. Jos rahat uhkaavat loppua, niin tarvittaessa kerätään lisää varoja loppumatkaa varten. Jos yhteisesti sovitaan, niin kaikki laskut maksetaan venekassasta, myös illan ravintolalaskut. Voidaan sopia myös niin, että ruuat maksetaan yhteisestä kassasta ja juomat toisesta kassasta. Jos joku kokee juoneensa/syöneensä selvästi kalliimmalla kuin muut, niin voi maksaa laskusta ylimääräisen osan. 

Ostokset 

Veneessä on useimmiten valmiina ns. starter bag, mikä sisältää WC-paperia, pari roskapussia, kangaspyyheliinan, joskus tiskiaineen ja pesusienen, vesipullon ja jopa pullon tervetuliasiviiniä, muutoin vene on käytännössä tyhjä. 

Ensimmäisestä satamasta kannattaa hankkia suurimmat ja painavimmat ostokset (vesi ja muut juomat) sekä hyvin säilyvät ruokatarvikkeet ("pastat ja tonnikalat"). Matkan aikana on sitten helppo hankkia tarpeen mukaan tuoreet vihannekset, salaatit, hedelmät, leipää, jugurttia, juomia jne. 

Jotkut kaupat toimittavat tavarat veneelle ilmaiseksi, mutta tsuppari yleensä odottaa vaivan palkaksi pientä tippiä. Kun tavarat saadaan veneelle, ne kannattaa purkaa laatikoista sitloorassa tai laiturilla eikä tuoda pahvilaatikoita salonkiin. Pahvilaatikoihin on voinut piiloutua torakoita tai muita ötököitä, joiden metsästäminen on haastava harrastus, joka voi kestää koko viikon. 

Kaikki tavarat kannattaa heti sijoittaa kaappeihin ja laatikostoihin niin, että tavarat kestävät säilytyspaikassaan kovankin kelin. Joku/jotkut venekunnasta on vastuussa siitä, mitä missäkin on. Tällöin ei tarvitse purkaa koko sohvaryhmää, että löytää esim. oluttäydennystä kylmäboksiin. 

Tuorein ja monipuolisin leipävalikoima on leipomoissa. Niitä on ihan pikkukylissäkin. Jotkut luonnonsatamien ravintolat paistavat aamulla leipää ja myyvät sitä uunituoreena veneille. Leipätilaus kannattaa tehdä jo edellisenä iltana ravintolassa syödessä. 

Tankkivesi 

Veneen tankkivesi ei ole sellaisenaan juomakelpoista. Vaikka paikalliset asukkaat joisivatkin samaa vettä, jota tankkiin laitetaan, tankkiveden juomista kannattaa välttää, sillä suomalainen vatsa ei ehdi tottua viikossa paikalliseen bakteerikantaan. Vesitankkeja on useimmiten vähintään kaksi, toinen keulassa ja toinen perässä. Kannattaa pitää ensin yksi tankki käytössä tyhjäksi asti, niin sitten tietää, että on enää toinen tankillinen jäljellä. 

Jos vesipumppu jää hurisemaan, on tankki tyhjä. Ensimmäisen tankin tyhjennyttyä vaihdetaan toinen tankki käyttöön erillisellä palloventtiilillä. Näiden sijainti kannattaa selvittää veneen vastaanottotarkastuksessa, sillä ne voivat sijaita esim. WC-lavuaarin kaapissa tai seinäkaapissa, salongin sohvan alla. Sähköpäätaululla on tankkimittarit. Saksalaisissa veneissä tankkimittari on yhteismittari akkujen jännitemittarin kanssa. Kytkintä painettaessa voi tarkistaa akun varaustilaa tai tankkien vesimäärää. Ranskalaisissa veneissä voi olla ns. kulutusmittari, joka kertoo suoraan käytetyn veden määrän litroina. Kulutusmittari pitää nollata, kun tankit täytetään. 

Jokaisessa satamassa, josta saa vettä, kannattaa tankata, koska ei voi tietää, milloin sitä on seuraavan kerran tarjolla. Vesitankin täyttöheloja on useimmiten kaksi, toinen keulassa ja toinen perässä. Varmistakaa aina, että tankkaatte vettä vesitankkiin. Kannella voi olla vesitankkien korkkien lisäksi polttoainetankin korkki (usein veneen perässä "Diesel") ja septitankin imutyhjennyksen korkki ("Waiste"). Vesitankeissa voi olla sininen korkki tai korkissa (tai helassa) voi lukea Water. Korkit ovat olleet kiinni ketjulla putken helassa silloin, kun vene on ollut uusi. Ketju on usein irti putken helasta, joten pidä korkista kunnolla kiinni, kun avaat korkkia. Avaamiseen voi olla oma työkalu, niin ei tarvitse käyttää vinssin kampea. 

Juomavesi ja nestetasapaino 

Juotavaksi kannattaa käyttää vain pullovettä. Pullovettä voi käyttää myös hampaiden pesemiseen ja salaattitarpeiden viimeiseen huuhteluun. Kahvin voi keittää tankkiveteen, jolloin vesi kiehautetaan, mutta sitä ei tarvitse keittää. Kannella kannattaa pitää purjehduksen aikana aina juotavaa jokaiselle. Juomapullojen merkitseminen on helpointa tehdä vedenkestävällä tussilla kirjailemalla pullon korkkiin nimikirjaimet ja pullon tyhjennyttyä vaihtamalla korkki uuteen pulloon. Samalla tulee tarkkailleeksi, kuinka paljon juo päivässä. 

Nesteen kulutus 20 °C lämpötilassa on vähintään 2 litraa/vrk, 40 °C lämpötilassa jopa 4-5 liraa/vrk. Jos ei koe päivän mittaan tarvetta käydä vessassa tai jos virtsan väri on kovin keltaista, on juonut liian vähän. Kahvi ja olut (kuten muukin alkoholi) ovat diureettisia eli ne poistavat nestettä. Korvaavan nesteen saamiseksi pitäisi kahvin ja oluen seuraksi juoda vähintään sama määrä pelkää vettä. Sokeripitoiset juomat ovat kelvollisia energian tankkaamiseen, mutta vettä tulisi juoda lisäksi vähintään sama määrä, sillä sokerin polttaminen kuluttaa vettä. Alkoholin polttaminen vaatii vähintään kaksinkertaisen määrän vettä, joten illalla kannattaa juoda viimeiseksi iso kulaus vettä. 

Useimmiten vatsavaivat ovat merkki liian vähäisestä juomisesta. Samoin ns. suonenveto eli lihaskramppi kertoo nesteen puutteesta. Biofilus, Idoform tms. maitohappobakteerivalmiste on ihan hyvä vatsavaivojen estolääkkeeksi. Imodium tai Tannopon ovat hyviä lääkkeitä todellisiin vatsavaivoihin (ripuliin). Magnesiumtabletit estävät suonenvetoa. Jotkut vannovat urheilujuoman (esim. Isotonic) krampeilta vapauttavaan ja turvotusta poistavaan vaikutukseen. Juoman voi kuljettaa jauheena Suomesta. 

Oluet ja virvokkeet 

Oluet ja virvokkeet ovat yhteiskäytössä, kaikkia hankitaan sen mukaan kuin niitä kuluu. Toinen mahdollisuus on vetää aina viiva listaan, kun ottaa jotain kaapista. Olut, paikalliset viinit ja limsa, ovat kutakuinkin samanhintaisia, joten siinä mielessä ei ole kovin suurta eroa mitä juo. 

Kahvin suodattaminen 

Kahvikannu tai termoskannu, jonka päällä on kahvinsuodatin, on erittäin epävakaa yhdistelmä. Veneen keinahtaessa kahvinsuodatin voi päätyä turkille tai pöydälle levittäen kuumaa vettä ja kahvisakkaa ympäristöön ja lähellä olevien päälle. Kahvisuodatinta ei saa jättää vartiomatta. Ns. pressopannut (kahvikannu, jossa on suodatin) ovat varsin käytännöllisiä. Kokematon käyttäjä voi kuitenkin kastella itsensä ja ympäristön painaessaan suodatinta alas. 

Ylijäämävarasto 

Jos viikon jälkeen yli jääneet tavarat jättää veneeseen, vuokraamon siivoajat saavat viedä kaiken käyttökelpoisen. Joiltain vuokraajilta on mahdollista kysyä, onko seuraavalle viikolle tulossa suomalaisia purjehtijoita. Vuokraaja voi välittää tavarat seuraavalle venekunnalle, joka aloittaa purjehduksensa samana päivänä, kun edellinen on jättänyt veneen. Tavarat pakataan pahvilaatikkoon tai jätesäkkiin ja vuokraaja toimittaa ne eteenpäin. Luonnollista on, että seuraava venekunta saa tavarat korvauksetta.