Loma huvipurrella

Viikko risteillein aurinkoisella Välimerellä omalla goulet-kuunarilla miehistöineen. Eikä tarvitse edes olla mikään kroisos.

Viikon purjehduksemme alkoi Marmariksen satamasta. Kapteeni Ali Candan miehistöineen toivotti meidät tervetulleeksi nimeään kantavaan gouletiin.   Suunnittelimme matkareitin hänen kanssaan periaatteella: suuntaamme länteen, yövymme joka toinen yö jossain pikku kylässä tai kaupungissa ja joka toinen yö ankkuroimme luonnonlahdilla. Pohdimme myös poikkeamista Kreikan puolella Symin saarella, mutta jätimme sen tällä kertaa väliin.

A. Candan on vuonna 2007 rakennettu 35-metrinen goulet-kuunari. Hyttejä on kahdeksan ja niissä makuupaikat 16 hengelle. Hyteissä on oma wc ja suihku sekä ilmastointi. Ne sijaitsevat alakannella, jonne voi aina halutessaan vetäytyä omaan rauhaansa vaikka päikkäreille. Tilava takakansi oli kaikkien suosikkipaikka ja aluksen keskipiste. Siellä syötiin kaikki ateriat ja rentouduttiin mukavilla patjoilla aurinkokatoksen alla. Toki aurinkokannellakin oli kannattajansa samoin kuin salongilla baareineen.

Meillä oli varattu guletilla täysihoito ja se oli todella loistava ja hintansa väärti. Mukana miehistössä oli kokki Ferdi, joka loihti joka aterialle erilaisia herkkuja. Sovimme aina edellisenä päivänä, mitkä vaihtoehdoista haluamme tarjolle lounaaksi ja illalliseksi. Mukana matkalla oli myös ruokavaliota noudattavia aikuisia ja pari varhaisteini-ikäistä, ja myös heidän toiveensa toteutuivat ongelmitta.

Ateriat nautittiin takakannella ison pöydän ääressä. Aamiainen odotti haluttuna aikana, silloin kun meille sopi. Lounaan ajaksi ankkuroitiin rauhalliseen lahdenpoukamaan ja alkupalaksi tai jälkiruuaksi halukkaat pääsivät pulahtamaan lämpimään Välimereen. Illallinen nautittiin useimpina iltoina aluksella joko tunnelmallisesti ankkurissa tai kiinnittyneenä satamalaituriin.Yhtenä iltana vierailimme Datcan rantaravintolassa ja viimeisenä iltana söimme illallisen maissa Marmariksessa vaikka yövyimmekin gouletissa.

 

Aluksen miehistö on erittäin ystävällinen ja he halusivat toteuttaa kaikki toiveemme. Kommunikointi sujui ongelmitta. Kapteenin kanssa juttu luisti englanniksi, yksi pursimiehistä puhui saksaa ja koko miehistö ymmärsi aina nopeasti, mitä nuo taas haluavat.  He myös järjestivät matkaohjelmaa ja olivat aina valmiina kuskaamaan halukkaita rannalle moottoriveneellä. Salongin baarissa jokaisella matkustajalla oli oma piikki, johon ruksattiin juomat matkan lopussa maksettaviksi.

Siirtyminen paikasta toiseen sujui mukavasti ja kuin huomaamatta. Moottorin ääntä tuskin kuuli ja yhtenä päivänä ajoimme myös komeasti purjeilla. Viikon risteilyn reitti vei meidät paikkoihin, joista olimme aikaisemmin voineet vain uneksia. Ankkuroimme esimerkiksi Bozburon pikku kylässä, jossa aika tuntui pysähtyneen. Reitin kääntöpiste Datca oli hieman isompi kaupunki, mutta myös siellä gouletimme kiinnittyi aivan keskustan satamalaituriin,


Kaiken kaikkiaan risteily guletilla oli unohtumaton elämys. Hetkittäin olo tuntui kuin olisi Aristoteles Onassis huvipurrellaan. Kun lähtee goulet-risteilylle, ei kuitenkaan tarvitse olla mikään kroisos. Matkustajaa kohden hinta oli varsin kohtuullinen.  Rahaa kului syömiseen ja juomiin tuntuvasti vähemmän kuin normaalilla etelänmatkalla. Ja niillä kenelläkään tuskin on mukana omaa miehistöä. 

Lämpimin kiitoksin kapteeni Alille miehistöineen

- t. Alpertti ja koko matkaseurue -